6 september net voorbij de Orkney eilanden.
Na enkele maanden van afwezigheid heeft ondergetekende toch ook maar weer zijn neus laten zien op de Fowie. Vanaf de Pacific, waar eerst nog een heel kort nachtje in Valparaiso Chili is doorgebracht, direct doorgevlogen naar Bergen Noorwegen. Op Schiphol een uurtje of 6 à 7 moeten wachten op aansluiting naar Bergen, beetje rondslenteren en naar het imponerende Feyenoord kijken, weinig aan gemist dacht ik zo. Uiteindelijk mijn broeder nog even gezien op het vliegveld die zondagavond de omgekeerde route voltooide. Die witte liep weer te paraderen met zijn enorm imposante drie weken baard. Nog een klein biertje gedronken waarna die witte zijn Noorse kronen bij mij loosde en ik het vliegtuig instapte, de laatste anderhalf uur na anderhalve dag opgesloten te hebben gezeten in zo’n ding…
Uiteindelijk zondagavond laat in Bergen geland en toen moest ik op de één of andere manier nog aan boord zien te komen. Tijdens de vlucht aan de praat geraakt met mijn buurvrouw, die later aanbood om een taxi te delen. Altijd makkelijk en haar werkgever betaalde, wat toch wel mooi meegenomen is in het ontstellend dure Noorwegen. Even wat anders dan in Zuid Amerika… Maar goed, eind van de rit 2 nachten in Bergen doorgebracht en ook de 2e nacht weer ”’rondgeleid” door mijn voormalige buurvrouw. Waar een praatje in het vliegtuig al niet goed voor is.
Uiteraard ook weer even bijgepraat met die ouwe, onder het genot van een baco’tje natuurlijk. Overdag nog even Bergen doorgecrosst, rondgehangen op de vismarkt, klein beetje shoppen en een pint in de pub gedaan. Dinsdag ochtend 3 september vertrokken vanuit Bergen richting de Shetlands. Vooraf nog enige twijfel of we toch niet verder omhoog in Noorwegen moesten gaan. De zomer loopt hier toch wel op zijn eind, dus besloten om langzaamaan maar de weg terug in te slaan naar Nederland. Wel via de Ierse zee, wat neer zal komen op een reisje van tenminste 1500 zeemijlen.
Tochtje naar de Shetlands verliep vrij goed, anderhalve dag op zee gezeten en ruim 200 mijl afgelegd. Volop wind en snelheden tot bijna 10 knopen behaald. Afgemeerd en de woensdagnacht doorgebracht in de ”hoofdstad” Lerwick. Al met al een grappig plaatsje om eens geweest te zijn, al kan ik volledig begrijpen dat de jongeren massaal richting het vasteland vertrekken. Een kroegentocht in Lerwick is snel gedaan…
Donderdagavond eerst nog een kilo kip klaargemaakt op de barbecue met uiteraard een paar baco’tjes. Rond 2000 vertrokken richting het Isle of Lewis. De voorspelling was dat we ongeveer 2 dagen met gunstige wind zouden hebben. Op het moment van schrijven zijn er ruim 110 mijlen afgelegd en zijn we de Orkney eilanden inmiddels gepasseerd. Het doel is om zaterdag-middag de haven van Stornoway aan te lopen. Hopelijk is daar wat te beleven want kijkende naar de wind moet er tot maandag gewacht worden voordat koers gezet kan worden richting Belfast en het Isle of Man. Een hoofddoel van de reis is toch ook geworden om met de motor het Isle of Man rond te scheuren. Die ouwe wil het graag in een motor met zijspan doen, dat is goed maar dan gaat ie zelf maar in dat bakkie zitten.
Al met al loopt het goed aan boord. Alleen slapen is weer even wennen, ik lig wel lekker op het zee’tje maar aaneengesloten uren slaap zit er nog niet in…
8 september
Vrijdagavond zaten we lekker binnen onder het genot van een bakkie toen de Fowie ineens volledig stil viel. Ondergetekende keek naar buiten en miste een voorzeil. Allebei snel ons pakkie aangetrokken en naar buiten gegaan. De hijslijn was afgebroken en het voorzeil fungeerde inmiddels als anker. Het voorzeil met kunst en vliegwerk naar binnen gehaald en verder gegaan op de genua.
Diezelfde en de zaterdagmorgen lekker voor de wind gezeild op de genua. In de morgen trok de wind aan tot 6 Bf met uitschieters 7Bf. Voor het aanlopen van Stornoway kon die ouwe de stuurboord motor niet aan de praat krijgen, accu was volledig leeg. Het aggregaat wilde in eerste instantie ook niet echt lopen, later kreeg die toch de geest. We waren van plan om de accu’s van de motoren al om te wisselen toen we nog één poging waagden. En toen liep die…
Rond 1100 lagen we afgemeerd in de haven van Stornoway. Eerst een lekker tukkie gedaan want het weer was niet dusdanig dat we direct op stap wilden. Later die middag op het gemakkie wezen shoppen en een happie gegeten aan boord. ‘s avonds de kroeg ingedoken en verschrikkelijk gelachen met die Schotten, geen knap maar wel een gezellig volk.
Vandaag 8 september een rustige start, op het gemakkie ontbeten en daarna een paar klusjes gaan doen. Het voorzeil moest onder andere weer opgetuigd worden. Ondergetekende een aantal keer de mast in geweest en aan het eind van de rit was het voorzeil weer operationeel, al zitten er een paar kleine beschadigingen in. De hele klus duurde een aantal uren, mede doordat beide bemanningsleden niet geheel bij de les waren. Daarbij was het heerlijk weer en moesten we af en toe even in de netten liggen onder het genot van een goudgele rakker.
Net nog een paar krabben gekregen van een paar locals die waren wezen vissen. Piepend de pan en met behulp van een waterpomptang opgegeten. Die ouwe gaat nog een beetje bami klaarmaken en morgenochtend vroeg gaan we richting Belfast. Het is nog ff de vraag of we dat in één keer halen maar volgend weekend zijn we er wel…
Rob
Powered by Two Dutch Guys | 2015
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.